Planificarea strategică a operatorilor mobili virtuali

Ulterior identificării celui mai potrivit model operațional, companiille interesate să intre pe piața operatorilor virtuali trebuie să găsească soluții pragmatice pentru numeroasele probleme și provocări care apar înainte și după lansare, în același timp cu creșterea bazei de clienți.

Provocări și riscuri la intrarea pe piață
Chiar dacă reglementările din domeniu sunt din în ce mai favorabile din punct de vedere strategic, operatorii mobili virtuali sunt încă destul de vulnerabili întrucât intră pe o piață suprasaturată și se adresează unor segmente de piață mici, de nișă, în comparație cu operatorii tradiționali de telefonie mobilă. Lista operatorilor virtuali care au eșuat este lungă, ceea ce demonstrează cât de dificil poate fi să creezi un model de afacere viabil pentru un MVNO.

Pentru a avea succes, operatorii mobili virtuali trebuie să identifice segmente de nișă profitabile. Pe de altă parte, dacă acestea din urmă se dovedesc a fi îndeajuns de atrăgătoare, operatorul de rețea mobilă gazdă poate lansa propria ofertă de servicii competitive și să canibalizeze, astfel, segmentul de piață al operatorului mobil virtual. Acest lucru confirmă faptul că cele mai de succes rețete pentru operatorii virtuali sunt bazate pe combinația dintre un brand puternic și o strategie de afaceri bine pusă la punct, și nu doar pe servicii la prețuri reduse.

Chiar și cu un brand puternic și un model de afaceri targetat, succesul unui operator virtual nu vine de la sine. După cum am menționat în cadrul discuției despre modelele de afaceri de tip MVNO, Disney a închis operatorul mobil american la mai puțin de un an de la lansare, însă a doua încercare, cea din Japonia, s-a dovedit a fi de succes. Acest lucru sugerează faptul că utilizatorii își doresc mai mult decât un brand, își doresc servicii de valoare. 

Folosind în mod optim brandul deja existent, baza de clienți și infrastructura de distribuție și alegând partenerii potriviți, succesul înregistrat poate fi impresionant, ca în cazul Virgin Mobile din Marea Britanie, a cărui performanță a depășit-o pe cea a operatorilor de rețea gazdă.

În ciuda atractivității industriei comunicațiilor mobile, riscurile și provocările la care sunt supuși operatorii virtuali încă înainte de lansare intimidează majoritatea aspiranților. Aceste provocări îi pot descuraja pe cei care nu au experiență în domeniu. Ei trebuie să gestioneze și să fructifice diverse relații comerciale și alianțe, să evalueze și să aleagă cei mai potriviți parteneri pentru modelul lor de business și să încheie acorduri comerciale competitive și sigure. De asemenea, ei trebuie să depășească provocări precum diverse restricții, termeni de leasing nefavorabili, costuri ridicate pentru utilizarea rețelei, lipsă de control în ceea ce privește calitatea serviciilor, dificultăți în dezvoltarea canalelor de distribuție, lipsa de competențe și de expertiză în industria comunicațiilor mobile.

Din punct de vedere al proceselor, un operator mobil virtual începe cu semnarea unui contract de leasing de rețea cu unul sau mai mulți operatori tradiționali, după care se concentrează pe sistemele back-office și pe configurarea modului de integrare a diverselor procese. În continuare, operatorii virtuali trebuie să creeze ofertele și pachetele de servicii, să dezvolte interfețele de utilizator, să selecteze modelele de telefoane și apoi să treacă la dezvoltarea sau consolidarea brand-ului și a canalului de distribuție. Aceștia sunt principalii pași pe care un MVNO îi urmează în trecerea de la concept la viața reală și fiecare etapă poate ridica o serie de probleme sau de dependențe ce duc la limitarea parteneriatelor.

Pe partea operațională, operatorii mobili virtuali trebuie să încheie parteneriate cu furnizori individuali de sisteme / procese de back-office, cu facilitatori de rețea mobilă virtuală, furnizori de platforme de servicii mobile de date, furnizori de conținut și producători de telefoane mobile pentru a putea oferi servicii competitive și profitabile pe segmentul de piață vizat.

În ceea ce privește barierele de intrare pe piață, lipsa de competențe și de expertiză în domeniul wireless reprezintă o cale sigură. Operatorii nou intrați pe piață nu au experiență necesară pentru a trece prin diferitele etape ale lanțului de furnizare a serviciilor wireless. MVNO-urile trebuie să combine propriile resursele interne, abilități și puncte forte în afaceri cu cele ale celor mai competenți parteneri pentru a putea depăși toate riscurile și provocările cunoscute sau necunoscute.

Provocări întâmpinate în timpul creșterii pe piață
Economiile de scară caracteristice modelelor de afaceri wireless reprezintă o altă provocare majoră pentru operatorii mobili virtuali. Afacerea devine competitivă din punct de vedere al costurilor după ce operatorul se extinde prin scăderea costului total per unitate.

Chiar și după ce cunosc succesul, operatorii întâmpină noi provocări apărute din cauza costurilor. Volumul necesar de investiții rămâne ridicat și în condițiile unui cash flow pozitiv.

După lansare, angajații operatorului mobil virtual trebuie să execute, coordoneze și monitorizeze progresul și riscurile întâmpinate la oricare din sutele de etape interdependente, pe fiecare nivel al lanțului de furnizare a serviciilor wireless. MVNO-urile care nu reușesc să facă acest lucru în faza de lansare, ar putea înregistra mari întârzieri în activitate sau lansa servicii care nu sunt suficient de valoroase pentru a atrage clienții vizați.