Warning: Creating default object from empty value in /home/veridian/public_html/wp-content/plugins/download-monitor/classes/download_taxonomies.class.php on line 154

Warning: Creating default object from empty value in /home/veridian/public_html/wp-content/plugins/download-monitor/classes/download_taxonomies.class.php on line 154
Modele de afacere și abordarea de marketing MVNO

Modele de afacere și abordarea de marketing MVNO

Există mai multe modele de afacere pentru operatorii mobili virtuali; fiecare companie, însă, trebuie să găsească propria rețetă pentru succes.

1. Operatori virtuali de tip discount
Aproape un sfert din operatorii mobili virtuali au adoptat acest model. Oferta lor include atât servicii clasice de voce și SMS, avantajoase ca preț, disponibile pentru clienții prepaid/postpaid, cât și telefoane mobile accesibile. În ceea ce privește sustenabilitatea pe termen lung, această abordare se poate dovedi nerentabilă.

Un exemplu este Virgin Mobile US, care a început prin a se adresa unui segment de piață în mare parte neexplorat, pe o piață de telefonie mobilă deja saturată, cu 6 furnizori naționali și un număr mare de furnizori regionali care funcționau deja la sfârșitul anului 2001. Virgin Mobile US s-a adresat grupului de vârstă de 15-29 ani, care era încă neexploatat din cauza lipsei sale de resurse financiare. De la lansarea sa în 2001, operatorul a înregistrat peste 5 milioane de abonați, devenind asfel  operatorul mobil virtual cu cea mai rapidă creștere și cel mai mare succes din lume. Virgin Mobile a fost achiziționat de Sprint în noiembrie 2009, pentru aproape 500 de milioane de dolari și a avut o evoluatie constantă în timp. El oferă acum o gamă largă de servicii inovatoare, cu valoare adăugată.

2. Operatori virtuali lifestyle / de nișă
Acest tip de operatori mobili virtuali se concentrează pe nișe de piață specifice, de la categorii demografice foarte tinere, până la cetățeni în vârstă. Tarifele pentru servicii și prețurile telefoanelor mobile sunt stabilite în funcție de nevoile fiecărui segment în parte. Există, astfel:

Operatori virtuali care se adresează tinerilor: Boost Mobile a fost înființat în 2002 în SUA, prin oferirea de servicii de mesagerie two-way, Internet wireless, incluzând acces la rețele sociale, jocuri Java și comunicații în timp real la nivel național. Pe baza unei strategii puternice de marketing, care a inclus sponsorizarea de evenimente sportive, programe de televiziune, festivaluri, concerte, și alte activități pentru tineret, Boost Mobile și-a propus să atragă și să domine piața tinerilor care investesc, de altfel, semnificativ în astfel de servicii; și au reușit, ei având, în prezent, peste 5 milioane de abonați.

Operatori virtuali care se adresează familiilor: Disney Mobile ilustrază perfect importanța utilizării unei strategii de business bine pusă la punct, pe lângă o imagine puternică de brand și o ofertă atractivă de servicii. Disney Mobile a fost lansat ca un serviciu de telefonie mobilă dedicat familiei în 2006, în SUA, și a inclus funcționalități de control parental, abonamente la programe și jocuri Disney, precum și campanii regulate de marketing. Proiectul a avut 2 scopuri principale: extinderea bazei de utilizatori Disney pe piața de telefonie mobilă și acela de a furniza familiilor un instrument eficient pentru controlul utilizării telefoanelor mobile de către copii. Operatorul s-a desființat subit în anul 2007.

Nu a trecut, însă, nici un an până când Disney a decis să reia afacerea, directionându-și atenția, de data aceasta, către Japonia. Compania a analizat cu atenție strategia de lansare pe piață și a îmbunătățit-o în mod semnificativ.  Disney a făcut echipă cu un furnizor de servicii local, Softbank, devenind primul operator mobil virtual din țara care oferea atât servicii de voce, cât și de date. Disney a lăsat, în mod strategic, operațiile de back-end cum ar fi distribuția, stabilirea prețurilor, vânzările și facturarea pe seama partenerului său, și și-a concentrat efortutile pe creșterea valorii de brand și pe crearea și furnizarea de conținut captivant. Disney este astăzi numărul 1 în Japonia în ceea ce privește programele de divertisment pe telefonul mobil, având peste 3 milioane de abonați. Operatorul și-a dezvoltat afacerea din domeniul telecom la nivel global prin deschiderea de birouri în orașe precum Tokyo, Munchen și Londra și prin furnizarea de conținut pentru telefoanele mobile în peste 40 de țări, încheind parteneriate cu peste 80 de furnizori de servicii și de distribuitori din industrie.

Operatori virtuali care se adresează seniorilor: GreatCall s-a adresat americanilor născuți între anii 1946-1964 (numiți și „baby boomers”) și comunității de oameni în vârstă din SUA, începând din anul 2006, utilizând rețelele Verizon. Compania oferă telefoane mobile ușor de utilizat, asistentă 24×24 și planuri de tarifare care sunt ușor de înțeles. Mai mult, operatorul s-a adaptat la profilul clienților țintă și oferă acum servicii suplimentare precum confirmări de check-in, alerte pentru medicamentație, liveNurse, sfaturi și recomandări zilnice din domeniul sănătății, apeluri Wellness etc., ceea ce le-a crescut semnificativ popularitatea. Serviciul are foarte mult succes în SUA în prezent.

3. Operatori virtuali media / divertisment
Aceștia urmează îndeaproape tendințele din industria telecom, oferind servicii de publicitate pe telefoanele mobile. Ei oferă servicii de telefonie mobilă gratuite sau subvenționate abonaților care acceptă să vizioneze un anumit număr de reclame targetate. Furnizorii de servicii de telefonie mobilă, companiile puternice din sectorul media și furnizorii de conținut și programe pentru telefonul mobil sunt optimiști în ceea ce privește viitorul acestui model.

Ultima tendință în publicitatea pe telefonul mobil este reprezentată de campaniile de marketing viral. Utilizând programe special create, abonații pot trimite recomandări de conținut listei lor de contacte de pe telefonul mobil. Un exemplu în acest sens este operatorul italian Passa Parola, care a atins un număr total de 800.000 de utilizatori cu o astfel de strategie de marketing viral.

Blyk este un operator mobil virtual lansat în 2007 în Marea Britanie, care se adresează segmentului de vârstă 16-25 de ani, oferind abonaților un număr de gratuități constând în mesaje text și apeluri de voce către orice rețea. Pentru a beneficia de ofertă, abonații trebuie să fie de acord să primească între 5 și 10 mesaje promoționale pe zi și să completeze un formular online de abonare,  care are scopul de a colecta informații despre profilul utilizatorilor. În plus, Blyk permite acestora din urmă să adauge și alte servicii peste rata lunară acceptată, dacă este nevoie. Operatorul virtual a avut un mare succes în Finlanda și în Marea Britanie și își îndreaptă atenția, mai nou, spre tinerii indieni, prin încheierea unui parteneriat cu Aircel.

4. Operatori virtuali etnici
Acest tip de operatori mobili virtuali se adresează grupurilor etnice din diferite regiuni de pe glob, interesate de posibilitatea de a efectua apeluri internaționale către țara lor de origine și de a primi conținut specific comunității etnice din care fac parte. Având în vedere jucătorii deja existenți pe piață, precum și pe aceia care se pregătesc de lansare, previziunile legate de viitorul operatorilor virtuali etnici sunt foarte optimiste.

LycaMobile este un operator MVNO de mare succes, lansat în 2006 în Olanda. Acesta vinde cartele SIM prepaid celor care doresc să efectueze apeluri internaționale. Operatorul virtual a închiriat frecvența radio de la operatori de telefonie mobilă și a încheiat parteneriate în țări precum Australia, Belgia, Danemarca, Italia, Olanda, Norvegia, Spania, Suedia, Elvetia si Marea Britanie. LycaMobile are în prezent peste 6 milioane de utilizatori și o rată de atragere a clienților foarte mare: 1 client nou la fiecare 5 secunde.

 5. Operatori virtuali dedicați companiilor
Aceștia se adresează, în principal, abonaților de tip corporate și care au un volum ridicat de utilizare a serviciilor de telefonie mobilă. Acești operatori virtuali oferă servicii avansate de fax, de date și de administrare a grupului de abonați.

Abica este un operator mobil virtual lansat în 2008 în Marea Britanie. Se adresează companiilor mici și mijlocii și oferă o gamă largă de servicii de tip business, monitorizarea consumului și tarife speciale pentru serviciile de telefonie fixă, mobilă și de date, permițând companiilor să își administreze serviciile telecom în mod flexibil și eficient. Cifra de afaceri a operatorului virtual a crescut cu 50% în perioada 2009-2010, compania dorind să ajungă la 5 milioane de dolari până în 2013.

6. Operatori virtuali de brand
Aceștia se se bazează pe poziția puternică pe piață și în preferințele consumatorilor, precum și pe o rețea de distribuție dezvoltată. Numeroasele supermarket-uri devenite operatori mobili virtuali sunt exemple perfecte pentru acest tip de operatori. Bazându-se pe un brand bine cunoscut, un număr mare de clienți și un canal de distribuție dezvoltat, operatorii virtuali din această categorie reprezintă concurenți serioși pentru operatorii tradiționali de telefonie mobilă.

Tesco Mobile a fost lansat în anul 2003, de către puternicul lanț de magazine Tesco, pe rețeaua O2. Operatorul virtual are o poziție bună pe piața britanică, deținând un canal de distribuție și o bază de clienți bine dezvoltate, cu peste 200 de magazine de produse specifice. Tesco își recompensează clienții în multiple feluri, prin cartele personalizate și exclusiviste. Cota de piață a Tesco continuă să crească rapid, atât pentru clienții serviciilor prepaid, cât și postpaid, ajungând la peste 2,6 milioane de abonați, oferind clienților magazinelor Tesco acces convenabil la telefoane, accesorii, servicii broadband, linii de telefonie fixă, servicii extra Tesco Mobile și cartele pentru apeluri internaționale Tesco. Rețeaua de magazine Tesco este în continuă dezvoltare la nivel regional, în țări precum Slovacia, Republica Cehă, Polonia, Ungaria, Turcia și Coreea de Sud.

 7. Operatori mobili virtuali de date
Aceștia se concentrează pe furnizarea de servicii de date, jocuri, video și alte aplicatii atractive. Conform Juniper Research, veniturile din serviciile de date înregistrate de operatorii mobili virtuali vor ajunge la 25,2 miliarde de dolari în anul 2012. Furnizorii de servicii de conținut depind, de obicei, de operatorii tradiționali pentru livrarea și facturarea conținutului lor. De asemenea, costurile serviciilor de date diferă în multe părți ale lumii, ceea ce face ca descărcarea de conținut să fie uneori foarte costisitoare, iar consumul înregistrat la furnizorii de servicii să fie, în consecință, limitat. Pe de altă parte, mulți operatori permit descărcarea gratuită de date. Utilizând plațile pe telefonul mobil, operatorii mobili virtuali pot trece de toate aceste bariere transformându-se în facilitatori de rețea mobilă virtuală pentru serviciile de date.

Whispernet (furnizat de Amazon Kindle) a avut atât de mult succes datorită abordarii inovatoare de tip plug and play a Amazon, care a permis utilizatorilor să navigheze prin magazinul lor online și să descarce carți fără a necesita o altă conexiune de Internet pentru telefonul mobil. Clientul primește un cititor de cărți, conținut și conexiune Internet pentru a putea descărca de pe Amazon. În mai 2011, Amazon a anunțat că, față de anul precedent, a vândut mai multe carți Kindle decât cărți tipărite.

8. Operatori mobili virtuali M2M / de telemetrie
Aceștia furnizează servicii M2M și de telemetrie, permițând companiilor și utilizatorilor finali să se bucure de noi modalități de a-și administra și monitoriza afacerea, viața și sănătatea. Există, în mod clar, un potențial enorm, luând în considerare și agitația stârnită de MHealth. Comunicațiile M2M oferă numeroase oportunități tuturor părților implicate, de la dezvoltatorii de produs la operatorii de rețea gazdă și de la operatorii mobili virtuali la utilizatorii finali.

Operatorul virtual Jasper Wireless a fost fondat în anul 2004 în California și oferă platforma, aplicațiile și serviciile de proiectare necesare pentru a conecta și administra terminale mobile în întreaga lume. În prezent, Jasper Wireless are drept parteneri operatori de rețea gazdă de prestigiu precum AT&T, Telefonica, Vimpelcom, KPN, Rogers, Telcel și Telstra.

9. Operatori mobili virtuali Quad Play
Aceștia oferă servicii în 4 arii majore de comunicații – broadband, televiziune, telefonie fixă și mobilă. Operatorii mobili virtuali Quad Play câștigă din ce în ce mai mult teren în spațiul telecom, pe măsură ce abonații lor preferă astfel de pachete integrate, care se dovedesc și mai atractive ca preț.

PrimeTel PLC este primul operator mobil virtual din Cipru și totodată cea mai mare companie privată de telecomunicații din Cipru care a oferit servicii integrate Quad Play. PrimeTel PLC deține o rețea regională cu care deservește clienții din Cipru, Germania, Grecia, Rusia și Marea Britanie, oferind conectivitate city-to-city, servicii de date și IP între piețele principale din Europa și Orientul Mijlociu. PrimeTel este unul dintre puținii operatori din regiune care oferă o gamă completă de servicii.

10. Operatori virtuali roaming
Aceștia furnizează servicii avansate de telefonie în roaming, la costuri reduse, permițând abonaților să aibă mai multe numere și identități „virtuale” în diverse rețele locale, beneficiind, astfel, de servicii la tarife locale în loc de costuri roaming.

Truphone furnizează servicii de comunicații mobile la nivel global din anul 2006, fiind primul furnizor de Internet pe mobil din industrie. Operatorul și-a concentrat eforturile pe îmbunătățirea serviciilor care permiteau abonaților săi să țină legătura cu prietenii, familia și contactele de business în mod ușor și cu costuri scăzute. Cu sediul central în Londra și birouri în Statele Unite ale Americii, Australia, Hong Kong, Filipine, Spania, Olanda și Portugalia, Truphone oferă un serviciu de telefonie mobilă bazat pe o cartelă SIM unică utilizabilă în mai multe țări – serviciu care combină planuri tarifare și numere de telefon locale cu rețeaua VoIP internațională a Truphone. Compania a încheiat parteneriate cu operatorii de telefonie mobilă din diverse țări pentru a-și distribui serviciile pe aceste piețe; iar unde acest lucru nu a fost posibil, Truphone a stabilit o relație de tip MVNO cu operatorii locali, devenind furnizorul preferat de servicii.

Modele de afacere