Înainte de lansarea pe piață, operatorii mobili virtuali trebuie să ia în considerare faptul că va trece cel puțin un an înainte de a atinge pragul de rentabilitate. Lansarea unui MVNO este, de obicei, precedată de o perioadă de 6-12 luni de costuri pentru intrarea pe piață. În plus, ei trebuie să ia în considerare costurile de atragere de clienți post-lansare, care variază de la țară la țară. Aceste costuri pot întârzia apariția câștigurilor operaționale (EBITDA) pentru operatorul mobil virtual și necesită investiții considerabile.
Operatorii mobili virtuali trebuie să aibă o imagine bună și servicii care să îi diferențieze pe piață, și trebuie să depună eforturi pentru a încheia un parteneriat rentabil cu operatorul mobil. Mai mult, ar trebui să își selecteze cu atenție furnizorii și să gândească un model de afaceri flexibil, care să le permită să țină pasul cu schimbările frecvente din industria de telefonie mobilă. În plus, au nevoie de un plan clar de dezvoltare, să fie pregătiți pentru trecerea de la 3G la 4G și să să urmărească cu atenție tendințele din domeniu, ținând pasul cu evoluțiile tehnologice și în același timp anticipând tendințele viitoare.
Conform majorității analiștilor, factorii cheie pentru ca un operator mobil virtual să reușească să își mențină costurile operaționale și datoriile la un nivel cât mai scăzut sunt: un personal competent, care să înțeleagă procesul de livrare a serviciilor de telefonie mobilă, sau care să lucreze în strânsă colaborare cu parteneri foarte experimentați. Doar modelele mai mari și mai puternice de MVNO sunt suficient de robuste pentru a justifica investiții semnificative ale operatorilor mobili virtuali în infrastructură.
Factorii cheie pentru succes – mențineți lucrurile la un nivel simplu
Există câțiva pași de urmat care ar putea crește șansele de success ale unui operator mobil virtual
- Construirea unui plan de afaceri pragmatic și competitiv și selecția atentă a surselor de venituri (servicii de voce/SMS, volumul de servicii de date, aplicații, publicitate, pachete sau alte servicii)
- Construirea unui model de afaceri atractiv pentru operatorul de rețea gazdă ales
- Aprecierea corectă a valorii brandului (în cazul brandurilor deja existente) și concentrarea pe consolidarea acestuia și pe găsirea de mijloace pentru a îl utiliza pe piețe noi
- Alegerea unui echipe de management cu abilități și cunoștințe solide de economie în domeniul wireless, de tehnologie și în domeniul concurenței
- Evaluarea valorii bazei existente de abonați, alegerea cu grijă a unor nișe specifice bazate pe segmentele de piață deja acoperite și depunerea de eforturi pentru a obține o perspectivă profundă în ceea ce le privește, pentru a se putea diferenția cu servicii personalizate
- Reducerea costurilor care țin de locație (chirii sedii), personal, reducerea achiziționării de sisteme care nu sunt cu adevărat necesare în cadrul modelului de afaceri actual etc.
- Construirea unei strategii puternice de lansare pe piață, evaluarea canalului de distribuție existent pentru a-l putea integra cu succes în această strategie, precum și găsirea celor mai potrivite mijloace pentru a îl diversifica și extinde, adaptându-l la clienții țintă
- Pregătirea pentru servicii convergente și piața Triple Play
- Pregătirea unui plan de servicii inovatoare care să fie lansate pe piață în următorii ani și urmărirea constantă a tendințelor industriei
- Crearea unui mix inovator și atractiv de produse și servicii sau adoptarea unei oferte în sistem mulți-brand susținută de o infrastructura adecvată, în limite accesibile de prețuri
- Atenție sporită în proiectarea infrastructurii de afaceri:
- Alegerea operatorului mobil pe baza unei evaluări atente și empirice
- Strategia de dezvoltare a canalului de distribuție pentru a susține logistica și permite lansarea rapidă pe piață
- Infrastructura tehnică, de la elemente de rețea de bază, platforme de livrare de servicii cu valoare adăugată până la cele mai bune componente pentru controlul sesiunilor de date, voce și mesaje, managementul voucherelor, rating și charging în timp real, provizionare, managementul comenzilor, analiză sau managementul relației cu clienții (CRM)
- Cei mai performanți parteneri pe partea de conținut, distribuție, dispozitive și aplicații, parteneriate precedate de pregătirea unui plan de afaceri reciproc avantajos